A nyitó Friends of Satan egyszerűen egy soha korábban nem hallott mértékben brutális fémzenei kinyilatkoztatás, melyben a kérlelhetetlen szigorúság az egyedüli, ami miatt egyértelműen metalnak lehet nevezni a hallottakat, ugyanis nemhogy a műfajban megszokott dalszerkezeteknek, de még csak riffeknek sem lelhetünk nyomaira. A Sunn O))) próbálkozott hasonlóval, a végső falak lerombolásával, ez azonban nem drone, ellenkezőleg, tömény darálás, de egyáltalán nem is grindcore. Párhuzamba az Orthrelmmel hozható leginkább, csak ezerszer agresszívabb annál. (Ide kívánkozik még Nothing szerzőtársam meglátása, szemléltetve a benyomások tanácstalan sokszínűségét, miszerint ez „olyasmi, mint a Revenge vagy a Conqueror, csak ezek tudhatják, hogy pontosan mit játszanak”)
Ehhez képest a folytatás a lehető legélesebb kontrasztot jelenti, a The Worms Will Get In az album kínzó, hallgató-gyilkos oldalát jeleníti meg, azt az oldalt, ahol a mazochista beállítottságúak feltétlen előnyt élveznek. Ez már tényleg majdnem drone, de mégsem: egymást követő, hosszan kitartott hangzatok 16 percig tartó sorozata a szerzemény, de mégis érezhető benne egy olyan kompozíciós szellem, amely egészen különlegessé teszi. Aki ezt kibírta, annak a lemez hátralevő része már majdhogynem üdülés. Egy kicsit Meshuggah-s, kicsit Enslaved-es, a korábbiakhoz képest slágeres dal, az Abomination következik, amibe senki nem fog tudni belekötni. A címadó Metal Music Machine egy kaotikus kiszakadás a totális fegyelem terrorjából, egy avantgarde klisé: középpontjában egy szinte free jazz-es dobszóló áll, amire össze-vissza nyikorognak a gitárok, és ráadásként elektronikus zajok is fokozzák a fejetlenséget. A záró Occult Glider újra egy rémisztően tudatos zajos hangmassza, ami kegyetlen megtorlása az elmúlt percek komolytalanságának; az üdülés hirtelen trópusi munkatáborozássá vált át, egyre forróbb helyekre juttatva el a hallgatót, egészen le magazinunk legfőbb patrónusának territóriumába. Rendszeres olvasóink persze aligha bánnak egy ilyesfajta kitérőt, az meg már más kérdés, hogy ez nem kitérő, hanem a végállomás. De hát, ahogy Nietzsche mondta, aki sokáig bámul a mélységbe, abba előbb-utóbb visszanéz a mélység. És ez nem is kifejezetten csak a Jazkamerre vonatkozik.
Magatokra vessetek hát, ha kíváncsiságotok legyőz!
10/10
a’ördög