Ha 40 óra tömény zajra vágysz, akkor jó helyen keresgélsz. Az 50 cdt rejtő Merzbox ugyanis pontosan ezt kínálja. A dobozban helyet kapott még könyv formájában egy részletes biográfia Brett Woodward tollából, interaktív multimédiás cd-rom, póló, bronz medál, poszter...


A Merzbow név alatt immár 1979 óta alkotó Masami Akita a noise vitathatatlanul legnagyobb egyénisége, sőt nevezhetjük őt az egész műfaj megteremtőjének. Ezen válogatás az 1979 és 1997 között készült zenei kísérletek gyűjteménye, tehát a kezdetektől nyomon követhetjük Akita fejlődését. Itt figyel a valaha megjelent első Merzbow lemez (Metal Acoustic Music cd2), valamint első élő fellépésének hanganyaga is (Paradoxa Paradoxa cd7).

Akita dobosként kezdte pályafutását, játszott prog.rock és free jazz zenekarokban, majd felfedezte az elektronika kínálta lehetőségeket. Komolyan foglalkoztatták a különféle avantgárd irányzatok (dadaizmus, szürrealizmus, futurizmus). Végül mindezek együttes hatására kezdett alkotni, oly módon, hogy a klasszikus értelemben vett zene minden szabályát figyelmen kívül hagyta. Magnószalagra rögzített zajokat kombinált, effektezett, saját bevallása szerint ő maga egyfajta operátorként, ezen eszközök kezelőjeként működött csak közre. Így próbált az emberi testtől független, teljesen elidegenedett zenét létrehozni. A szürrealizmus André Breton meghatározása szerint a léleknek olyan zavartalan önmüködése, melynek célja a gondolkodás valódi működésének kifejezése, függetlenül az értelem bármiféle ellenőrzésétől, s minden esztétikai vagy erkölcsi törekvéstől. A Merzbowot ez alapján nyugodt szívvel nevezhetjük szürrealista zenének.

Komoly sokkhatás érheti azt, aki felkészületlenül fülel bele az 50 cd bármelyikébe. Még egy szigorú death metal diétán tengődő halandó számára is megdöbbentő lehet az a nyers agresszió, a zabolátlan energia és a végtelen szélsőségesség amely Akita minden egyes munkájából árad, ugyanakkor semmiképpen nem kezelhető mindez egyszerű zajhalmazként. Megértéséhez rengeteg idő és nyitott elme szükségeltetik.

Salvador Dalí úgy fogalmazott, hogy festészetének célja a legdühödtebb pontossággal anyagi valóságra váltani a kézzelfogható értelmetlenség képeit. Amit Dalinak sikerült elérnie képeivel, ugyanazt érte el Masami Akita a zenéjével, sikerült a zaj által csendet teremtenie.

merzbow

10

ktibi