Ha kicsit lelkesebb vagy idealistább volnék, már fújnám is a fanfárokat az Overkill és a Sanctuary közös budapesti fellépése kapcsán, hogy hülye, aki a metál haláláról beszél, de hát nem vagyok, ráadásul épp nemrégiben, az M:Pire of Evil-koncert kapcsán jelentettem ki a műfajról, hogy öregszik, úgyhogy fanfárok nem lesznek. Annyit viszont mindenképpen szeretnék határozottan kijelenteni, hogy ez az öregedő műfaj még nagyon is jókötésű.

A végső bizonyosságot mondjuk az Overkill hozta el, de azért a maga módján a Sanctuary sem hagyott sok kétséget a dolog felől – inkább csak arról van szó, hogy míg a főzenekar kiállásra és habitusra is egy bokszolót idéz, sőt a frontember Blitz többször alapállásba is vágja magát, addig Warrel Dane-ék visszafogottabban prezentálják magukat. Talán egyébként még statikusnak sem túlzás nevezni a színpadi jelenlétüket, a Nevermore-ban annak idején azért emlékeim szerint eléggé pörgő frontember ugyanis manapság már csak ténfereg, aztán amúgy halfordosan beleáll a sikolyokba (mi több, az első számok alatt még szemüveget is viselt), a többiek meg egy helyben szobrozva teszik a dolgukat, esetleg némi bólogatással és ördögvillázással cirádázva a történetet, ami ugye nem sok. Az egészből azonban mégsem a teszetoszaság vagy a karizma hiánya jön le, hanem valamiféle – ha már úgyis Halfordot emlegettük – Judas Priest-i méltóságteljesség, annak az érzete, hogy az együttes magabiztosan tudja, milyen jók a dalai, és milyen jól elő is tudja adni őket, így aztán egyszerűen büszkén kiáll, és felmutatja, mije van.

A Club 202 piedesztálnak kitűnően alkalmas, jó magas színpada ehhez nagyon illett is, és a hangzással sem volt probléma, úgyhogy a meccs gyakorlatilag már a nyitó Arise and Purify-nál eldőlt, onnantól kezdve tényleg csak a műélvezettel kellett törődni. Abban pedig bőven lehetett is mártózni, mert Lenny Rutledge riffjei egyértelműen tanúsítják, hogy a fickónak – ahogy a konferanszaiban amúgy nagyon elemében lévő Warrel Dane fogalmazott – heavy metal folyik az ereiben, és ez a zenei környezet a frontember hangjának is sokkal jobban áll, sőt kreatívabb megoldásokra is serkenti őt, mint a késői Nevermore. Az új lemezről citált Frozen biankó énektémái mondjuk élőben is kilógtak egy kicsit a sorból, főleg úgy, hogy közvetlenül a The Mirror Black után hangzott el a szám, és úgy általában is igaz, hogy a Seasons of Destruction, a Die for My Sins, a Future Tense és a Taste Revenge más szintet képviselt, mint mondjuk az új Let the Serpent Follow Me vagy Question Existence Fading, de hazudnék, ha azt mondanám, hogy egy pillanatra is leült a buli. Sőt, akkor is, ha csak a régi dalokhoz társítanám a csúcspontokat, mert az Arise and Purify sikolyai vagy a The Year the Sun Died szólója is az emlékezetes pillanatok közé tartozott. A legtöbben persze valószínűleg a White Rabbitre fogunk a legtovább emlékezni, mert ez a feldolgozás meglepetés is volt amellé, hogy csúcsponttá vált, de még némely előzetes fenntartások fényében is csak egy csomó ilyen csúcsponttal tudnám jellemezni ezt a koncertet, szóval ha a szurkálódást nem is tudom félretenni, nem mondhatok mást, mint azt, hogy le a kalappal nemcsak Warrel Dane-ről, hanem előtte és teljes társasága előtt is.

Overkill live Budapest 2015

Bevallom, eleinte nem nagyon tudtam elképzelni, hogy a Sanctuarynek tökéletesen megfelelő klubpódiumon a Sziget metálszínpadát vagy a PeCsa deszkáit is teljesen belakó Overkill mit fog kezdeni magával, de itt se telt sok időbe, hogy kiderüljön, minden rendben lesz: miután iszonyatos stroboszkópvillogás és szárazjegezés közepette befutott a banda, és letekerte az Armoristot, a Hammerheadet meg az Electric Rattlesnake-et, semmi kétség nem maradt afelől, hogy ekkora méretben is a teljes Overkill-élményt kapjuk. Sőt, azt kell mondjam, legközelebb is így szeretném látni a zenekart, mert Blitz oldalról befutós mutatványa és D.D. Verni kevély jövése-menése messziről nézve is hatalmas királyság, de most, hogy láthattam hozzá az arcukat (meg a koncert közben Iggy Popból Bobby Hambellé vedlő Derek Tailer, a Dimebag visszafogottabb kiadásának is megfelelő Dave Linsk, és a dobok mögül néha elővillanó Ron Lipnicki arcát), még teljesebb volt a hatás. Sokat gondolkoztam rajta, hogy mivel is lehetne megragadni azt, amit az önmagáért beszélő zenéhez, profizmushoz, elánhoz és a pózokhoz még hozzátesz ezeknek az embereknek a tekintete, meg a szájuk sarkában játszó vigyor, és arra kellett jutnom, hogy bár ízig-vérig metál minden tettük, a műfajban nincsenek párhuzamok erre. A legközelebbi példa talán még az AC/DC, de röhögjön ki nyugodtan bárki, nekem mégis inkább James Brown ugrott be végül, mert az Overkill tényleg a showbiznisz legkeményebben dolgozó metálbandája, és ahogy Brown, úgy ők is azt a mentalitást képviselik, amely szerint ez a bizonyos showbiznisz nem szitok-, hanem varázsszó, nem valami alantas tevékenység fedőneve, hanem az alkotói munka egyik lehetséges kiteljesedése, egy önálló érték, sőt egyfajta szentség.

Overkill live Budapest 2015

Szóval valahol itt tartottam fejben már három szám után, pedig a Powersurge, az In Union We Stand, a Rotten to the Core, az End of the Line, a Hello from the Gutter, az Overkill, az Elimination és a Fuck You még csak ezután jött, és Blitz is a későbbiekben kezdte el csillogtatni még Warrel Dane-ét is ütő, abszolút sablonmentes, de mégis metálkoncertre illő humorát, ami ezúttal olyan konferanszokban nyilvánult meg, mint az „I can smell you, but I can't hear you” vagy a „One more?” kérdésre érkező üdvrivalgásra felemelt ököllel levágott „Come and get it motherfucker! Grandpa is pissed off tonight!” Mit is mondhatnék? Talán azt, hogy én baromira utálom, ha lefuckeröznek meg -motherfuckeröznek az énekesek, de ez most kimondottan bejött. Vagy azt, hogy ég áldja nagyapót, amiért így be volt pöccenve, mert a legjobb helyre tette a szervezetében termelődő adrenalint a társaival együtt: kikapcsolt, felemelt és erővel töltött el vele egy teli klubnyi embert. Vagy azt, hogy legközelebb leviszek magammal egy hipsztert Overkill-koncertre, mert szerintem ennek a csibészes mosolyú, cicanadrágos, frufrus matróznak meg az olasz-francia szerelemgyereknek bárhol eladható, bőgőző kiskakasnak a harmincöt éves zenekara egyszerűen minden kontextusban kibaszott kúl. 

double-u

képek: Crusader